lördag 18 december 2010

EXTRA GODA VEGAN SCONES


mitt främsta motto vad gäller matlagning är att alltid göra av vad jag råkar ha hemma. (för att inte slösa pengar och för att aldrig slänga något/spara på miljö) så även om du inte har någon av ingredienserna jag använt så kan du göra lika goda scones ändå!    Jag brukar hata scones. tycker dom är rätt äckliga och sen USCH OCH BLÄ har jag flera gånger under mitt liv stött på det vitt spridda ryktet att man kan göra pizza med sconesdeg SJUKT ÄCKLIGT!!  blir helt fel! sött på helt fel sätt och slemmig konsistens!! REKOMENDERAS INTE!     MEN SÅ DÄRFÖR var detta ett lyckat försök att göra scones i min smak. Försökte få till scones-variant av ett fantastiskt mörkt filmjölk/siraps-bröd som min mamma brukar göra. den stora fördelen med scones är ju att det går sjukt snabbt att göra tillskillad från vanligt bröd som tar 2 timmar.

Sätt igång ugn på 250 grader

rör ihop:

3 dl   Rågsikt
3 dl   Grahamsmjöl               (det går lika bra med andra mjöl)
½dl   Naturella Jordnötter    ((eller annan nöt eller ingen nöt) hittade billigt, som fågelmat, på Lidl. inte helt 100 om dom är ätliga)
½dl   Krossade Linfrön        (för att få i mig Omega3 som jag inte fått i mig på 8 år)
½tsk Salt
½dl   Socker                       (eller annat sött tex sirap)
1 tsk Brödkryddor              (bara Fänkål eller Anis funkar också)
3,33tsk Bakpulver              (kanske bikarbonat funkar med. tydligen halva mängden isf)
2½dl  Sojadryck                (eller annan vegan-mjölk)
½dl   Spad från inlagd gurka (alt mindre mängd annat surt. tex lite ättika eller citron kanske. påfyllt med vatten till ½dl. detta för att få till filmjölks-känslan)
½dl  Olja                              (eller veg-smör)

o sen lägga som platta bullar på oljad & mjölad plåt.  10 minuter 250 grader.

Jag skivade mina o smetade i olja+salt o sen färsk spenat på. Päronklyftor hade varit gott att ha ovanpå. men det har jag inte hemma.

1 kommentar:

  1. ÅH VILKET FINT MÖNSTER PÅ KAKELPLATTORNA!!! <3

    Och vilket bröd! Nötter <3
    Bra att du mår bra :)

    SvaraRadera